Vandaag ging het bij Je Geld of Je Leven op Radio 1 over (het uitblijven van) de populariteit van Deelauto’s. Aanleiding was een actie van de gemeente om Amersfoorters hun auto (tijdelijk) te laten inleveren en samen een auto te delen. In grotere steden is autodelen redelijk succesvol, hoewel het aandeel in autoritten nog erg beperkt is. Voor exploitanten is het nog altijd een investeringsmarkt en nog niet echt een winstpakker.
In het radioprogramma kwamen de cliché-meningen over autodelen maar weer even aan bod:
Een deelauto is duur
Dat is NIET WAAR. Tenminste, als je kijkt naar de totale kosten, zeker als je niet meer dan 10.000 km per jaar rijdt. Het klopt wel als je na een middagje autodelen ziet wat er van je bankrekening is afgeschreven. Maar voor een deelauto heb je geen kosten als je hem niet gebruikt, terwijl de teller voor een eigen auto gewoon doorloopt. En de gemiddelde auto rijdt slechts zes procent van de tijd. Dat die deelauto je dus 94 procent van de tijd niets kost, wordt voor het gemak even vergeten.
Een deelauto is niet altijd beschikbaar
Er is een gezegde: “Eén deelauto is geen deelauto”. De stelling is NIET waar. tenminste, als er meerdere deelauto’s in jouw buurt staan. Als een gezinslid met de eigen gezinsauto weg is, heb je het nakijken. Als een gezinslid met een deelauto op pad is, pak je gewoon een andere. Iets dergelijks speelt met een lekke band of andere pech. Je pakt gewoon een andere auto. Met je eigen auto heb je die luxe niet.
Een deelauto is gedoe
Dat valt mee. Je moet een paar dingen doen voordat je een deelauto kunt gebruiken. Je moet je aanmelden bij een aanbieder en jezelf valideren. Dat is niets vergeleken bij het kopen en verkopen van een auto, zorgen voor regulier onderhoud en ervoor zorgen dat alle kosten op tijd worden betaald. Wanneer je een ritje wilt maken, moet je een auto reserveren, letten op aanvangstijd en einde tijd en bij de start van de rit stoel en spiegels instellen. Maar dat laatste moet je ook vaak als een gezinslid de auto heeft gebruikt.
Daar staat tegenover da niet iedereen hetzelfde met de auto omgaat of even schoon achterlaat. Laat staan naar dezelfde radiozender luistert. Een deelauto vraagt een bepaalde manier van flexibiliteit. Maar die heb je ook nodig als je jongvolwassen kinderen de auto wel eens meenemen.
een deelauto is eigenlijk zo gek nog niet.
Beluister hier het fragment.