Als je mensen spreekt, zijn ze helemaal niet zo negatief over autodelen. Alleen vinden veel mensen het lastig om het voor zichzelf concreet te maken. De stap naar een abonnement op een autodeeldienst is voor veel mensen soms best wel een grote stap, of om andere redenen niet aantrekkelijk. Om het voor besloten groepen zoals VvE’s gemakkelijk te maken, hebben we een paar jaar geleden de ladder van autodelen ontwikkeld, waarin verschillende treden van autodelen zijn aangegeven.
De verschillende stappen zijn:
- Het gewoon uitlenen van de je auto aan een van je buren, al dan niet tegen een vooraf afgesproken vergoeding. Schades zijn voor rekening van de uitlener, die dit op zijn verzekering verhaalt.
- Informeel onderling delen, waarbij de auto van één van de bewoners gedeeld wordt geplaatst wordt via een platform of op basis van een contract via de Vereniging voor gedeeld autogebruik. In dat geval is via Centraal beheer een speciale deelautoverzekering mogelijk, zodat uitlenen aan andere delers gewoon verzekerd is en geen nadelige effecten heeft op schadevrije jaren e.d. Bij deze manier van delen worden er verder geen eisen gesteld aan hoe er wordt gedeeld. Dit zou dus kunnen gaan met sleuteloverdracht of reservesleutels, Google-agenda en een financiële verrekening met een Excel-bestand. Je kunt natuurlijk ook een privéauto verhuren via SnappCar, die je de administratie en verzekering uit handen neemt.
- Er zijn aanbieders van deelauto’s die een mooi aanbod hebben voor besloten groepen, delen in de warme kring heet dat. Ze werken met diverse contract- en abonnementsvormen, er zit er eigenlijk altijd wel eentje tussen die bij je past. Je wordt compleet ontzorgd voor beheer en onderhoud en in sommige gevallen helpen ze je ook bij het plaatsen op oplaadinfrastructuur.
- Wanneer je als bewonersgroep in een VvE-complex maximale controle wilt over je deelauto, dan is het het overwegen waard om een autodeelcoöperatie op te richten. Als coöperatie beslis je alles zelf en zijn winst en risico geheel voor jezelf.
Naast het samen gebruiken van een deelauto in de eigen kelder is het natuurlijk ook mogelijk om van het reguliere aanbod op straat gebruik te maken van bijvoorbeeld MyWheels of Greenwheels.