De laatste tijd vragen LinkedIn-connecties mij of ik een hekel aan fatbikes heb. Ik kan het namelijk niet laten om mij daar kritisch over uit te laten. Nu zijn de socials niet de beste plekken voor nuance. Vandaar dat ik daar deze blog aan wijdt.
Overigens is het korte antwoord op deze vraag: “Nee”. In het iets langere antwoord wordt dat gevolgd door: “Mits de bestuurder zich een beetje aan de regels houdt en de fatbike niet getransformeerd is tot een illegale bromfiets”. In de overige gevallen is de fatbike niets meer en niets minder dan een e-bike met koddige dikke banden, vaak van bedenkelijke kwaliteit. Dat de e-bike voor veel mensen niet zo heel veel te maken heeft met arbeid verrichten, maar nog altijd beter is dan de auto pakken, schreef ik vorig jaar in deze blog.
Dat het opvoeren van een fatbike de veiligheid niet te goede komt, zal denk ik niemand ontkennen. Mensen die tegen verregaande maatregelen tegen opgevoerde fatbikes zijn, voeren aan dat iedereen vroeger toch ook zijn brommertje opvoerde. En dat ging toch ook goed!? Voor degenen die het kunnen navertellen, wel. Vergeet niet dat we in de jaren ’70 tot VIJF keer meer verkeersdoden per jaar hadden dan nu. En als je toen je brommertje samengeperst op het politiebureau mocht ophalen, dan was dat eigen schuld, dikke bult. Kom daar nu maar om. Als tegenwoordig kinderen van 13 worden aangehouden met een opgevoerde fatbike, komen veel ouders ook nog eens uitgebreid verhaal halen.
Het is gewoon niet zo verstandig om kinderen zich ongehelmd in het verkeer te laten begeven met 25 km/u, laat staan harder. Hun verkeersinzicht is daarvoor te beperkt en hun schedel te dun. Houdt het gewoon bij snelheden die je met eigen spierkracht kunt bereiken. Of draag tot ten minste 16 jaar een fietshelm.
Fatbikes zijn het nieuwe vuurwerk. Alleen worden er met fatbikes (nog) geen Duitse geldautomaten opgeblazen.