Beleidsmakers en de Fietsersbond doen hun stinkende best om de Nederlander nog meer aan het fietsen te krijgen. Aan fietsen zitten heel veel voordelen en je komt er verder mee dan je denkt. Veel argumenten om niet te hoeven fietsen blijken voor mensen die wel de fiets pakken niet op te gaan. Zo is het argument “ik moet veel spullen meenemen” vaak eenvoudig te omzeilen door de aanschaf van goede fietstassen. Natuurlijk is de fiets niet voor elke verplaatsing geschikt en we hoeven ook niet altijd auto’s te bashen. De tijd dat we collectief met de auto naar de sigarenboer gingen ligt al ver achter ons. Trouwens, wie gaat er überhaupt nog naar de sigarenboer?
Ik schrijf dit stukje niet om alle voordelen van fietsen op te sommen. De meeste argumenten gaan overigens ook op voor de e-bike. Het neemt rijdend en stilstaand veel minder plaats in, levert veel minder hinder op, je bent lekker buiten en is gewoon veel beter voor milieu en klimaat. De e-bike legt het wel op één punt af ten opzichte van de gewone fiets op boterhammen pindakaas: je verricht in verhouding zo weinig arbeid, dat je conditie er niet beter van wordt. Met 15 kilometer op een gewone fiets naar je werk kun je de sportschool vaarwel zeggen, maar met een e-bike heb je die nog echt nodig. Dus doe je het voor je gezondheid, dan kom je met een e-bike bedrogen uit.
Daarnaast is er een categorie mensen die op een gewone fiets niet uit de voeten kan vanwege leeftijd, conditie, of ander lichamelijk ongemak. Voor die groep biedt de e-bike uitkomst om toch op een aantrekkelijke manier de actieradius te vergroten. Heb je altijd wind tegen, zoals in de Kop van Noord-Holland, dan kun je altijd nog kiezen tussen dikke dijbenen krijgen van een gewone fiets, of het comfort van de e-bike.
Maar altijd nog liever een e-bike dan een auto!