De vermeende ergernis van elke EV rijder is, naast het parkeren van brandstofauto’s bij laadpalen, het laadpaalkleven. Elektrische auto’s die een laadpaal bezet blijven houden, terwijl de batterij al lang vol is. Niet bekend is hoe groot het probleem precies, de ergernis des te meer. Veel EV-rijders willen doen geloven dat de plek bij een laadpaal geen parkeerplaats is, maar een laadplaats. Niets is overigens minder waar, want de plekken worden aangeduid met een P-bord als parkeerplaats en je betaalt vrijwel over gewoon parkeerbelasting, als je dat voor een gewone parkeerplaats ook moet doen. Dat er bijzondere regels gelden en er inmiddels gerechtelijke uitspraken zijn over hoe lang je er mag parkeren, doen daar niets aan af.
Algemeen wordt gedacht dat een idle fee of tijdtarief de oplossing is tegen het probleem van overbodig bezette laadpalen en de parkeerproblemen oplost. En dat is maar de vraag.
Wanneer je in grote delen van het land op zoek bent naar een laadpaal, blijken de meeste laadpalen wel een socket vrij te hebben. Een willekeurige blik in de app op een avond in Schiedam leert dat bijna alle laadpalen op groen staan. Dat wil zeggen dat op elke straathoek minstens één socket beschikbaar is. De bezetting van de laadpalen komt dan niet boven de 50 procent uit, terwijl de bezetting van overige parkeerplaatsen dan al bijna boven de 90 procent uitkomt. Wanneer EV-rijders ook nog eens al te actief de laadpalen vrijmaken, trek je dan alleen maar méér scheef.
Een ander punt is, dat een idle fee een averechts effect kan hebben. In feite legitimeer je het bezet houden van een paal alleen maar door er een tarief aan te hangen. Er was ooit een kinderdagverblijf in Tel Aviv dat het helemaal zat was dat ouders de kinderen te laat ophaalden en een boete invoerde. Gevolg was dat alleen maar meer ouders zich niet meer bezwaard voelden en er graag voor betaalden. Zo is het ook met laadpalen. zodra je ervoor betaalt, is het blijkbaar geen ongewenst gedrag meer en laat je je er al helemaal niet meer op aanspreken. Gevolg is dat palen langer bezet zijn en de exploitant de lachende derde is: omzet neemt toe en ze schieten zich juist in de voet met het bijplaatsen van palen. De EV-rijder is de dupe.
Zelf heb ik een business card achter de voorruit, dan kan men mij bellen als ze bij de laadpaal willen. Ik ben sinds 2012 nog nooit gebeld. En laten we eerst maar eens zorgen dat die tweede plek ook wordt afgekruist en brandstofauto’s wegblijven bij laadpalen.
Het verhaal klopt maar half, de extra idle fee is maar afhankelijk wat het kost of je dat extra wil betalen.
In Oostenrijk bijvoorbeeld vaak geen prijs per kWh aan de laadplek maar een een tarief per minuut dat je aangesloten staat. Geloof mij dan haal je de auto wel weg als hij vol is, wordt anders een erg dure grap. En zo moet het ook gaan, anders is de hoeveelheid aan laadpaal niet te overzien als iedereen blijft “plakken”
Idle fee gelijk invoeren en dan ook een flink bedrag. Dat vergelijk met iets totaal anders gaat volledig mank. Bij de school wordt een dienst verleend men past op de kinderen. Laat men de fee laag dan werkt het niet en natuurlijk heb je mensen due het wel goed vinden en toch blijven staan maar dan heb ik tenminste het gevoel dat er flink voor wordt betaald wat weer in meer palen kan worden geïnvesteerd. Een visitekaartje achter de voorruit. Wat een kulsmoes. Ik zou die ook niet bellen en het bedrijf zou zijn mensen wat beter moeten opvoeden. Laadpaal bezet onnodig houden omdat men daar te lui is om hem te verplaatsen of af te koppelen. Idle fee op 100 euro starttarief en 100 euro voor elk extra kwartier. Moet je eens kijken hoe snel men weg is.