Het lijkt mij heerlijk: sneller met de trein naar Berlijn. Wie wil er nu niet met een hogesneltreinvaart door Duitsland zoeven en in no-time aankomen in de Duitse hoofdstad? Het is comfortabel, ruim, eenvoudig en nog beter voor het milieu ook.
Tot zover de eensgezindheid. Want de Nederlandse steden waar de Berlijntrein stopt, willen de stop niet kwijt. Op Hilversum na dan. Argument vóór overslaan van steden is dat dit een versnelling in de weg staat. Inclusief remmen, halteren en optrekken kost een stop zo drie tot vijf minuten. En als je kijkt naar bijvoorbeeld de ICE van Düsseldorf naar München, dan haalt deze een snelheid van boven de 200 km/u met niet meer dan één tussenstop per uur. Dat schiet lekker op.
Wanneer je over een flinke afstand grote plaatsen wilt verbinden, dan moet je flinke snelheid kunnen maken. Meer dan de helft van de stopplaatsen in Nederland en Duitsland zijn plaatsen met minder dan 100.000 inwoners. Alsof de trein elke reiziger thuis zou moeten ophalen. Als de IC Berlijn kan worden opgewaardeerd tot een echte ICE, dan zou je de halteplaatsen moeten beperken tot Amsterdam, Hengelo, Osnabrück, Hannover en Berlijn. Grote plaatsen met minstens een uur tussentijd bij hoge snelheid. En dan bouwen we een comfortabele ICE-terminal voor al die mensen die in Hengelo instappen.
Als we de versnelling hoofdzakelijk moeten zoeken op Nederlands grondgebied, dan is er eigenlijk geen beginnen aan. Want het overslaan van stations helpt dan eigenlijk alleen maar reizigers die dan al in de trein zitten. En dan hebben we het over ongeveer een kwartiertje op bijna 6,5 uur. Voor de anderen betekent het alleen maar meer overstappen.
Dus sla Hilversum, Apeldoorn, Almelo en desnoods ook Amersfoort en Deventer over, maar rijd dan alsjeblieft zeker Bad Bentheim, Rheine, Bad Oeyenhausen, Minden, Stendal en Berlin Spandau voorbij. En als Amersfoort en Deventer worden overgeslagen, dan ook maar Wolfsburg. Dat schiet pas lekker op.
Ik kan niet wachten.